Artikel 1. Definities
- Cliënt: de persoon of personen ten behoeve van wie Presende haar diensten verleent. De opdrachtgever en de cliënt kunnen dezelfde zijn maar dit behoeft niet zo te zijn.
- Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon in wiens opdracht diensten door Presende worden verleend. De opdrachtgever is, tenzij uitdrukkelijk andere schriftelijke afspraken met Presende zijn gemaakt, degene die gehouden is tot betaling van de overeengekomen prijs voor de dienstverlening van Presende.
- Opdrachtnemer: Presende gevestigd te Almere, levert diensten op het gebied van therapie, trainingen, workshops, coaching.
- Derden: In voorkomende gevallen kan Presende haar diensten (mede) met behulp van door haar ingeschakelde derden leveren. Presende kan te allen tijde de samenstelling van een team wijzigen, indien zij meent dat dit voor een goede uitvoering of continuïteit van haar dienstverlening noodzakelijk is.
- Overeenkomst: de tussen Presende en Opdrachtgever mondelinge of schriftelijke gesloten overeenkomst ter zake het verlenen van diensten.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, sessie en overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk is afgeweken.
- Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op sessies en opdrachten met opdrachtnemer, waarbij derden betrokken worden.
- Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden op enig moment door de rechter geheel of gedeeltelijk worden vernietigd of nietig worden verklaard, dan laat dit de werking van de overige bepalingen onverlet.
- Presende behoudt zicht het recht voor deze Algemene Voorwaarden in de toekomst aan te passen of te wijzigen.
Artikel 3 Tarieven, prijzen en kosten
- De prijs van de diensten van de Opdrachtnemer bestaat tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen uit een vooraf bepaald vast bedrag per overeenkomst c.q. per geleverde dienst en/of kan worden berekend op basis van tarieven per door de Opdrachtnemer gewerkte tijdseenheid.
- Alle prijzen zijn in euro’s, voor particuliere Cliënten inclusief B.T.W., voor zakelijke Opdrachtgevers exclusief B.T.W. en andere heffingen van overheidswege alsmede eventueel in het kader van de Overeenkomst te maken kosten zoals reis- en andere (on)kosten waaronder begrepen maar niet beperkt tot declaraties van ingeschakelde derden. Voormelde kosten komen voor rekening van Opdrachtgever.
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor jaarlijks de overeengekomen honoraria aan te passen wegens wijziging van de algemene prijsindex en wegens door de overheid opgelegde maatregelen.
- Indien de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de Overeenkomst meer bedraagt dan 10%, heeft Opdrachtgever het recht om de Overeenkomst te annuleren, mits dit binnen 14 dagen na ontvangst van de aangepaste prijs schriftelijk geschiedt, tenzij Opdrachtnemer alsnog bereid is om de Overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomen uit te voeren, de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op Opdrachtnemer rustende verplichting ingevolge de wet danwel indien bedongen is dat de levering langer dan drie maanden na de Overeenkomst zal plaatsvinden.
- Een annulering als vermeld in het vorige lid geeft Opdrachtgever geen recht op vergoeding van enige schade. Ingeval Opdrachtgever de Overeenkomst annuleert, is Opdrachtnemer gerechtigd hem/haar al gemaakte kosten bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
Artikel 4. Facturering en betalingsvoorwaarden
- Betaling geschiedt voor Cliënten en Opdrachtgever binnen 14 dagen na factuurdatum middels een schriftelijke of digitale factuur die wordt verstrekt. Ter keuze van Presende kan het gehele bedrag van de opdracht of sessie dan wel een gedeelte daarvan op voorschotbasis worden gefactureerd.
- Betaling geschiedt voor Opdrachtgevers in de vorm van een onderneming of instantie op de in de offerte of factuur omschreven betalingstermijnen. Ter keuze van Presende kan het gehele bedrag van de opdracht dan wel een gedeelte daarvan op voorschotbasis worden gefactureerd.
- Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met tijdige betaling is hij/zij van rechtswege in verzuim en is Opdrachtgever de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd over iedere maand, of gedeelte van de maand, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als de gehele maand. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
Artikel 5. Inspanningsverplichting
- Presende zal de door haar te leveren diensten naar beste inzicht en vermogen uitvoeren. Het betreft hier echter een inspanningsverplichting hetgeen wil zeggen dat Presende niet garant staat voor het succes en welslagen van haar dienstverlening noch voor de mate waarin deze dienstverlening bijdraagt aan het door de opdrachtgever en/of cliënt gestelde doel.
Artikel 6. Overeenkomst
- De overeenkomst geldt als gesloten doordat Opdrachtgever een schriftelijke overeenkomst van Opdrachtnemer sluit of na een intake gesprek mondeling aangeeft deel te nemen aan een van de door Opdrachtnemer geleverd diensten.
- De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de Overeenkomst voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.
- Cliënt en Opdrachtgever nemen deel aan de diensten van Presende op basis van vrijwilligheid en eigen verantwoordelijkheid.
Artikel 7. Uitvoering van de Overeenkomst
- Opdrachtnemer neemt bij de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden de zorg van een goed Opdrachtnemer in acht.
- Opdrachtnemer heeft het recht, voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, gedeeltelijk de Overeenkomst door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer zal hiertoe uitsluitend overgaan, na overleg met Opdrachtgever.
Artikel 8. Dienst op Afspraak en Overmacht
- Alle diensten van Presende vinden plaats op een vooraf afgesproken moment.
- Opdrachtnemer houdt bij het plannen van afspraken zoveel mogelijk rekening met wensen, voorkeuren en beperkingen van de cliënt.
- Cliënt kan een geplande therapie of coaching sessie tot 24 uur voor aanvang kosteloos verplaatsen. Daarna geldt dat een therapie of coaching sessie bij afzegging binnen 24 uur, het volledige tarief in rekening wordt gebracht. Indien de Cliënt niet op het geplande gesprek verschijnt, worden dezelfde regeling en tarieven gehanteerd.
- Opdrachtgever kan een geplande workshop of training tot 7 dagen voor aanvang kosteloos verplaatsen. Daarna geldt dat de workshop of training bij afzegging binnen de 7 dagen, het volledige tarief in rekening wordt gebracht. Indien de Opdrachtgever niet op de geplande workshop of training verschijnt, worden dezelfde regeling en tarieven gehanteerd.
- Indien Opdrachtnemer zijn/haar verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een aan haar/hem niet toerekenbare oorzaak worden die verplichtingen opgeschort tot het moment dat Opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan ziekte, arbeidsongeschiktheid, sterfgeval of ernstige ziekte van familie of dierbare omgeving aan de zijde van Opdrachtnemer.
- Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen van Opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan twee maanden zijn partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden zonder dat ook maar enig recht van Opdrachtgever bestaat op schadevergoeding. Hetgeen reeds ingevolge de Overeenkomst is gepresteerd, wordt dan naar verhouding afgerekend.
Artikel 9. Eigendomsvoorbehoud
- Alle door Opdrachtnemer geleverde zaken blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever voldaan heeft aan zijn/haar (betalings)verplichtingen jegens Opdrachtnemer.
- Zaken die onder het eigendomsvoorbehoud vallen mogen niet worden doorverkocht en niet als betaalmiddel worden gebruikt. Tevens is Opdrachtgever niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
Artikel 10. Duur en beëindiging
- Een overeenkomst voor een traject kan na onderling overleg door partijen op ieder gewenst moment worden beëindigd of indien gewenst worden verlengd.
- Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien opdrachtgever niet in staat is gebleken binnen de afgesproken termijn aan zijn financiële verplichtingen te voldoen.
- Als één van de partijen wezenlijk tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen en na hier uitdrukkelijk door de andere partij op gewezen te zijn, deze verplichtingen niet binnen een redelijke termijn alsnog nakomt, is de andere partij bevoegd de overeenkomst te beëindigen zonder dat de beëindigende partij de tekort komende partij enige vergoeding verschuldigd is. De tot de beëindiging wel geleverde prestaties worden op de overeengekomen wijze betaald.
Artikel 11. Betalingsvoorwaarden
- Betaling geschiedt binnen 14 dagen na factuurdatum op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in euro´s, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
- Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met tijdige betaling is hij/zij van rechtswege in verzuim en is Opdrachtgever de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd over iedere maand, of gedeelte van de maand, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als de gehele maand. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
- Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is Opdrachtgever tevens gehouden tot vergoeding van alle te maken (buiten)gerechtelijke kosten en executiekosten verband houdende met de incasso van de gefactureerde bedragen. De buitengerechtelijke kosten zijn vastgesteld op 15% van de hoofdsom, met een minimum van € 40,00 exclusief btw, tenzij de wet anders bepaalt.
- Betalingen strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering op de verschenen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
- Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
- Reclames betreffende de hoogte van de factuur moeten binnen 8 dagen na de factuurdatum schriftelijk zijn ingediend. Na die termijn worden klachten niet meer in behandeling genomen en vervalt het recht op reclames voor Opdrachtgever. Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door haar/hem aan Opdrachtnemer verschuldigde.
Artikel 12. Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor de kwaliteit of uitkomst van de door haar geleverde diensten, op Presende rust slechts een inspanningsverplichting (zie hiervoor artikel 5).
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor directe of indirecte schade, emotionele schade of schade voortvloeiend uit beslissingen die de Cliënt heeft genomen, als dan niet in overleg met opdrachtnemer. Cliënt is te alle tijden zelf verantwoordelijk voor gemaakte keuzes.
Artikel 13. Geheimhouding
- Opdrachtgever en Opdrachtnemer verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is gemeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
- In het geval van dreigend gevaar voor zowel de Cliënt als voor de samenleving of bepaalde personen behoudt Opdrachtnemer zich het recht toe relevante informatie te verstrekken aan bevoegde personen of instanties als hiermee het gevaar kan worden voorkomen.
- Indien Opdrachtnemer op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken en Opdrachtnemer zich niet ter zake kan beroepen op een verschoningsrecht, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
- Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan eventueel door hen in te schakelen derden.
Artikel 14. Verwerking Persoonsgegevens
- Voor zover bij het uitvoeren van werkzaamheden in het kader van de dienstverlening van Presende persoonsgegevens van een wederpartij worden verwerkt, zullen deze persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt, overeenkomstig de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Algemene Verordening Gegevensbescherming. Presende verwijst voor verdere informatie naar de Privacyverklaring die te bekijken is op de website van Presende.
- In aanvulling op het voorgaande lid 1 merkt Presende nog op dat er passende technische en organisatorische maatregelen zullen worden getroffen om de van een wederpartij verwerkte persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de huidige stand van de techniek en de aard van de verwerking.
Artikel 15. Intellectueel eigendom
- Alle door Opdrachtnemer voor Opdrachtgever ontwikkelde modellen, werken en/of uitvindingen zijn en blijven eigendom van Opdrachtnemer. Daaronder wordt tevens verstaan alle rechten van intellectueel eigendom waaronder begrepen, doch niet daartoe beperkt auteursrechten, modelrechten en/of octrooirechten.
- Alle door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever verstrekte stukken, zoals rapporten, werkwijzen, adviezen en contracten, zijn te gebruiken door Opdrachtgever en zijn te vermenigvuldigen door Opdrachtgever ten behoeve van eigen gebruik in de eigen organisatie. Door Opdrachtnemer verstrekte stukken mogen niet door Opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer openbaar worden gemaakt, verveelvoudigd worden dan wel geëxploiteerd worden of ter kennis van derden worden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
Artikel 16. Bijzondere bepalingen
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht Cliënt en Opdrachtgever die door hun gedrag of anderszins normale verloop van diensten verstoren of anderszins belemmeren, van deelname uit te sluiten. Uitsluiting zal mondeling en desgevraagd schriftelijk gemotiveerd worden medegedeeld aan de Opdrachtgever en laat onverlet de verplichting van de Opdrachtgever tot betaling van het volledige bedrag van de dienst aan Presende.
- Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- Onverminderd het recht van Opdrachtnemer een geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter, zullen geschillen tussen partijen in eerste instantie worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
- Partijen zullen slechts een beroep op de rechter doen, nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen het ontstane geschil in onderling overleg op te lossen.
Artikel 17. Klachtenprocedures
- Opdrachtnemer staat ingeschreven en heeft zich verbonden aan de ethische code/beroepscode en klachtenregeling van de Vereniging Modaliteiten Psychotherapie (VMP), zoals te vinden op de website www.vmpsy.nl.
- Klachten over geleverde diensten dienen door de Opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende dienst te worden gemeld aan Opdrachtnemer. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkomingen te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
- Klachten dienen binnen 30 dagen te zijn afgehandeld. Bij uitstel stelt de Opdrachtnemer de Opdrachtgever hiervan schriftelijk op de hoogte, inclusief indicatie van nieuwe afgehandelde termijn.
- Een klacht kan betrekking hebben op de kwaliteit van de geleverde dienst of op schending van de ethische gedragscode. Klachten dienen bij voorkeur in eerste instantie direct met Opdrachtnemer opgenomen te worden. Bij geen passende oplossing of ontevredenheid kan de klager zich wenden tot het secretariaat van de VMP.